Klaar om doelen te stellen - The Blonde Box

Klaar Om Doelen Te Stellen?!

8 januari 2015 | Geplaatst in:Health

Het nieuwe jaar is begonnen en heel Nederland is weer bezig met zijn goede voornemens! Stoppen met roken (wie doet dat nog in 2015), meer sporten, afvallen en gaan we massaal aan de sappenkuur (detox). Want ja, als je weet dat we gemiddeld zo’n vier kilo aankomen in de december maand moeten deze er ook weer ‘snel af’, waarvan we natuurlijk weten dat, ‘dat’ niet zo werkt! Maar ja, ik ben niet de persoon om te vertellen hoe we het dan wel allemaal moeten doen. Ik ben eigenlijk niet zo van de “goede voornemens”, ben meer het type om mijzelf een nieuw doel op te leggen en vind het nieuwe jaar een prima start daarvoor……een nieuw jaar is een kans voor een frisse start!!

 

Één van mijn doelen is en staat ook ‘echt’ op #1 beter plannen, ik ben er slecht in. Zoals deze post……had er natuurlijk al lang op moeten staan!! Balans vinden tussen het gezin (2 kids), mijn trainingen, en de blog. Makkelijk is dat niet altijd maar heb er zoveel plezier in en denk dat het daarom is dat mijn man zegt “gelukkig heb ik geen zeur vrouw thuis maar je moet wel plannen”! En dat moet ik zeker, want er staan zoveel nieuwe uitdagingen te wachten op mij! Eind januari ga ik beginnen met mijn Crossfit Level 1 Certificate te behalen (daar laat ik jullie natuurlijk in mee kijken), om aan de slag te gaan als Crossfit Instructor bij een te gekke nieuwe Crossfit Box in Hoogvliet…..Crossfit Hoogvliet. Ook ga ik regelmatig leuke verslagen schrijven voor de website van Karen Tovmasjan Professional Weightlifter en Coach, op weg naar zijn qualify for the 2016 Olympics in Brazilië……dus ja, plannen lijkt mij verstandig!

 

Klaar om doelen te stellen - The Blonde Box

 

Maar het echte doel voor mij in 2015 is om door te gaan naar de Crossfit Lowlands Throwdown finale……ik wil gewoon in de Omnisport Arena staan! En om nu realistisch aan je doel te gaan werken, wat dat ook is voor iedereen….ben natuurlijk wel nieuwsgierig wat dat voor jullie zoal is?! Heb ik hier “8 tips voor succes”

 

1.  Start Nu. De eerste stap naar een goed plan is ACTIE! Zet je plan om in, ik ga ‘nu’ beginnen. Als je nog geen plan hebt start met een simpel idee en leg de lat niet gelijk te hoog maar stop met wachten tot morgen!

 

2.  Bereik je doel in kleine stappen. Sommige mensen willen te snel. Te snel 10 kg afvallen, te snel zwaar willen liften zonder eerst te werken aan goede techniek. Geef jezelf de tijd en probeer te leren van je progressie, zo zul je grote hoogtes bereiken.

 

3.  Bereid je voor op ‘FAIL’. Winnaars zijn niet de mensen die nooit falen, winnaars zijn mensen die nooit opgeven! Door af en toe te falen kom je er achter hoe je het beter aan moet pakken. Het hoort allemaal bij het progress om een betere, nieuwe ‘jij’ te worden.

 

4.  Maak vrienden met fitte mensen. Voor sommige mensen is sporten een therapie, een moment voor jezelf even weg van je normale bezigheden. En heb jij de discipline om gewoon te gaan, sommige mensen hebben dat niet en zoeken excuses om niet te gaan……er staat toch niemand op mij te wachten. Daarom is Crossfit zo leuk, er staat namelijk een hele groep op je te wachten om je aan te moedigen en je te complimenteren bij je behaalde doel…..als dat niet motiverend is?!

 

5.  Wees niet te streng voor jezelf. Een streng dieet volgen ga je niet volhouden en zal je meer in de weg zitten dan dat het je helpt. Probeer een beetje flexibel te zijn en geniet af en toe van een cheatmeal. Het is elke keer weer bewezen dat mensen die flexibel met hun vaste routine omgaan het beste resultaat behalen op de lange termijn! We praten ons zelf ook aan (ik doe dat regelmatig) als je, je doel even niet behaald hebt dat het komt dat je er niet hard genoeg voor gewerkt hebt, terwijl je eigenlijk weet “that you work your ass off for it”, en dat het allemaal niet gaat lukken. Geef jezelf even een pauze, we hebben allemaal zo’n moment en herinner je eraan dat het een marathon is…..geen sprint! Maar pas op! Dit is zo’n moment dat heel veel mensen het laten afweten en het opgeven. WILLPOWER!!!

 

6.  Train ervoor. Ga de competitie aan met jezelf en niet met anderen. Om ergens naar toe te werken en op iets te focussen is de beste motivatie. Om een bepaalde skill onder de knie te krijgen zal je moet blijven oefenen en trainen om sterker te worden. ik had dat met mijn pistol squats, kreeg het niet voor elkaar en ben flink heavy gaan squaten om sterker te worden….en jawel hoor oefening baart kunst!

 

7.  Inspirerende invloeden. Bij mij werkt het  inspirerende motivaties, ik ben er gek op. Het lezen van inspirerende quotes, mooie techniek filmpjes van atleten en dan denken daar moet ik ook naar toe, websites, instagram noem maar op. Maak een video filmpje van jezelf als een bepaalde skill gelukt is, zou niet weten wat nog motiverender werkt en je kan gelijk zien wat eraan bijgeschaafd kan worden. Plak desnoods iets op je spiegel wat je elke dag ziet!

 

8.  Vindt het plezier. Focus op het gevoel wat sport geeft als je klaar bent en hoe beetje bij beetje je je fitter zal gaan voelen. Wees trots op een lichaam wat slanker, gespierder en sterker wordt. Stel jezelf een doel maar maak ze over fitness leuk maken.

 

Klaar om doelen te stellen - The Blonde Box

 

Wat is jouw (healthy) doel voor 2015? Tell me!!!

 

 

Leave a Reply

*



De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>