If i rest, i rust. The Blonde Box

I’m on Vacation and doing (Crossfit) Nothing!

18 augustus 2014 | Geplaatst in:Health, Travel

 

Ja ik weet het! Het heeft even geduurd maar ik ben er weer met een nieuwe blog post. Heb hoop ik zoals velen van jullie genoten van een heerlijke vakantie aan de Toscaanse kust, en heb mijn lichaam rust gegeven…..eigenlijk wel een beetje noodgedwongen!! Had het allemaal mooi gepland 1 week he-le-maal niet crossfitten lichaam rust geven, had de laatste tijd hard getraind en merkte ook niet echt progressie meer…dus rust. Voor de tweede week een box gevonden in Pietrasanta waar ik lekker aan de slag zou kunnen, ook altijd leuk bij een box in het buitenland kijken en weer nieuwe ideeën opsnuiven.

 

Collage italieThe Blonde Box post

Italië…zo fijn strand, pleintjes, eten, koffie,koffie koffie drinken!

 

Maar het liep even anders?! Tijdens onze zeldzame warme zomeravonden in Nederland, kon ik  de slaap niet vatten (te warm in huis) en ben met man en honden een soort nachtwandeling gaan maken op het ‘lees’ pikkedonker strand. De honden hadden het prima naar hun zin en waren door het dolle heen met elkaar aan het spelen, totdat ik achter mij een soort van galoppeerde paarden aan hoorden komen die mij niet zagen en met twee maal ± 70kg een lift in de lucht gaven……gevolg scheur in enkelband.

 

Ik weet niet of jullie ooit twee weken niet gesport hebben maar 1 week gaat nog wel maar 2 is echt terrible, kreeg echt afkick verschijnselen voelde mij totaal niet fit…..heeft geloof ik te maken met Endorfine ;-) Had natuurlijk wel bovenlijf  kunnen trainen maar dat voelde ook niet goed met het pootje en om nou op het strand een “kijk mij nou hoe fit workout” eruit te gooien…..geloof dat ik dat niet ben! (wat ik ze trouwens wel heb zien doen)! Heb geluisterd naar mijn lichaam en ben heerlijk gereset om weer verdere progressies te maken, want er is nog genoeg werk aan de winkel….pistol squats, muscle-up, walking handstand.

 

Waarom is rust zo goed?!

In een week waarvan we 4 á 5 dagen trainen gunnen we ons zelf praktisch gezien weinig rust. Maar als je traint om te kunnen groeien in je prestaties en in optimale shape te komen, dan is rust onmisbaar en cruciaal voor het goed herstellen van je spieren en energielevels. Voor je het weet ben je overtraint, oververmoeid en gaat het trainen niet makkelijk meer. Hierdoor val je terug en krijg je eerder blessures en groei je niet. Beter 1 dag vol en keihard kunnen trainen dan 7 met moeite! Tuurlijk zal je spiermassa iets afnemen, na 2 weken niet trainen is dat ongeveer 10% maar je spiermassa kan na deze periode in zeer korte tijd weer toenemen dat noemen we “spiergeheugen” onderzoekers claimen zelfs dat de spieren tot wel 5% kunnen toenemen na een rustperiode. Dus schiet niet gelijk in de stress (net als ik) en denk dat al je behaalde prestaties verloren zijn. Neem bewust de tijd voor rust! Het komt je training alleen maar ten goede en wat te denken van je lichaam en geest!

 

If i rest, i rust. The Blonde Box

 

 

Toch een klein beetje verslaafd aan Crossfit/sport? Hier betrap ik mijzelf vaak op!

Stel jezelf de vraag?!

 

  • Heb je het gevoel dat een dag zinloos is als je niet getraind hebt?
  • Ben je uit humeur als je niet het maximale hebt gegeven?
  • Train je ook tijdens vakantie?
  • Zeg je afspraken af om te kunnen sporten?
  • wil je altijd je grenzen verleggen?
  • Minder tijd aan je wederhelft om te kunnen sporten?
  • Plan je de activiteiten op een dag rond je training?
  • Train je dagelijks of meerdere keren per dag?
  • Ben je niet in je doen als je een dag niet hebt gesport?
  • Voel je, je euforisch na training?  (wil je het echt weten?……jáááá)!!!

 

Ik ben er weer klaar voor, vol met energie om weer leuke post te maken en op naar de trainingen voor de Crossfit LowLand Trowdown.

Your Turn: Heb jij gesport in je vakantie? / Las jij wel eens een rust week in?

Laat het mij weten in een reactie hieronder!

1 Reactie

  1. Nathalie
    18 augustus 2014

    Laat een reactie achter

    Ik had gedacht een rustige vakantie te houden, die 5 dagen geleden is begonnen. Dat is iets anders verlopen :) Donderdagmiddag zijn we naar Oostenrijk vertrokken en hebben daar op vrijdagmiddag een wandeltocht gemaakt van 2,5 uur klimmen de berg op naar een berghut waar we zijn blijven slapen. Door het slechte weer (jawel, sneeuw, mist , regen en zon zijn allemaal voorbij gekomen) zijn we de volgende ochtend weer in 2 uur naar beneden gegaan. Volop de beenspieren getraind, met als gevolg de bijbehorende spierpijn. Ondanks die spierpijn toch de volgende dag weer de berg op, met de gondel. Dat dan wel! En daar weer wat glooiende wegen genomen om de benen wat rust te gunnen.
    Ik ben nu weer thuis, maar heb me voorgenomen om morgen tóch nog even de fiets te pakken om de spieren wat losser te maken.
    Wat was ik blij dat ik afgelopen maanden de crossfit training heb gevolgd! Ik had heel wat moeilijke momenten met het beklimmen en afdalen van de berg, maar mijn hartslag herstelde zich vrij snel, waardoor ik de kracht had om door te gaan.

Leave a Reply

*



De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>